Profile

MissZinnirah

Nama : Nik Fatihah binti Nik Mohammad (NikFa)

Nama Pena : Miss Zinnirah @ Fatihah Zinnirah

Asal : Kelantan Darul Naim

Dilahirkan pada : 01 Jun 1987 di Kg. Laut, Tumpat Kelantan

Pendidikan : Sek. Keb. Kg. Laut, SMUA Bustanuss Saadah Morak Tumpat, SMUA Maahad Muhammadiah Pasir Pekan, Sek. Men. Keb. Dato’ Biji Wangsa Tumpat, University of Linton (Institut Teknologi Pertama)-Higher National Diploma (HND) in Civil Engineering at Negeri Sembilan.

Hobi : Menulis cerpen- hobi  sejak skolah rendah- skrg sedang bertatih menulis novel, bila menulis MESTI kna dengar lagu (xksh lagu apa, asalkan sedap didengar). Baca buku2 ilmiah, novel (pembangun jiwa) komik, majalah. Tengok cite kartun (mcm budak2 lak) , drama jepun dan korea …suka blaja bahasa jepun (ada koleksi kamus jepun dan modul) insyaAllah tgh usaha utk dptkn modul dlm bentuk CD. Paling suka kumpul bahan2 dan artikel ttg bangunan yg unik dan dunia perubatan (beriminat utk mengkaji bahagian mata), biasanya dptkn dri suratkabar, buku @ majalah & website2 tertentu.

Cita-cita : Menjadi hambaNya  yg cemerlang di dunia dan akhirat..mencari Redha dan Cinta Allah yg hakiki..insyaAllah 🙂 Impian ingin melanjutkan pelajaran di Arab Saudi @ Jepun sbg negara pilihan. Juga Mengimpikan sebuah klinik persendirian sbg medium utk jangka panjang  dan mendambakan sebuah keluarga yg sakinah, mawaddah wa rahmah.

Setiap apa yg kita impikan tidak mudah utk dijadikan satu kenyataan. Hanya usaha, doa dan tawakkal sbg formula utk merealisasikan  impian itu benar-benar menjadi nyata…namun jika ketentuanNya itu sebaliknya, harus ada rasa IKHLAS, REDHA dan BERSYUKUR di atas ketetapan Rabbul Izzah..krn sudah tersirat hikmah nan indah  disebalik ketentuanNya itu…

“We need all the spirit raising moments in this day and age that we spend in whole of our life. May Allah give me chance to get what i want to be. I ask for Allah to give me strength and blessing me to go through in this life…Amin ya Rabb..”

p/S : Apa yg penting dlm hidup kita adalah belajar utk hidup dan jadikan diri kita hebat pada pandangan Allah….bukan pada pandangan mata manusia shaja kerana setiap apa yg kita kerjakan adalah amalan yg akan kita bawa ke hari kemudian nanti… 🙂

38 thoughts on “Profile

  1. owhh..ini penulis blog ni rpenye…boleh sy tnya cik nik fatihah sikit?
    knp pula takut dgn darah dan fobia dgn ambulan? pelik plak sy rasa..mcmna nak jdi doktor klu takut dgn darah?…unik betul la awk ni.
    patut la penulisan nmpak bagus…rupa2nya mmg awk suka menulis ya…so betul la jangkaan sy.. 🙂

  2. Assalamualaikum ya ukhti..guane, sht ke dop? lame jgk ana x masuk blog enti ni. ade la jgk prkmbangannye..teruskn!
    ana nak blik m’sia xlama lagi..maybe dlm bln depan. ana harap sgt2 dpt jumpa anak2 buah ana..trmasuk enti. kalau x pun..ana turun je ke kL kalau enti xdapat balik. tengok la dlu mcmna..nanti ana inform balik. bkn senang nak jumpa anak buah ana yg sorang ni kan?..hehe..apa2 pun kalau ada rezeki, insyaallah jumpa… tolong bgtahu adik2 yg lain ya..

  3. Assalam alaiki…apa khabar saudari di sana? masih ingat ngak ke aku? aku harap kamu masih ingat sama aku.
    sudah lama ya kita ngak ketemu. kangen bangat sama kamu. kamu lagi ngapain di sana ya?
    mantopp bangat sih blog kamu ini..kira2 kamu suda jadi penulis ya skarang?
    aku masih di bandung..kapan kamu mau ke sini?
    sorry ya..aku ngak punya waktu chit chat sama kamu..lagian aku baru praktikal di jakarta.
    aduhh..banyak skali mau nanya ke kamu..ngak papa kan? nanti aku kirim lagi ya..
    daaaa.. 🙂

  4. suka statement miss zinnirah ni…

    “Apa yg penting dlm hidup kita adalah belajar utk hidup dan jadikan diri kita hebat pada pandangan Allah….bukan pada pandangan mata manusia shaja kerana setiap apa yg kita kerjakan adalah amalan yg akan kita bawa ke hari kemudian nanti… ”

    nak minta copy buleh ke? utk motivasi diri sendiri… tengkiu be4 🙂

  5. Assalamualaikum..pe habaq anak buahku.. cu Da tertanya2 pula sapa gerangan ni. duk pi mai pi mai..rupa2nya anak menakan cek. ya Allah…dah besaq na, mesti fatihah dah lupa cu Da… sejuk mata cu Da tengok hang lani.dah bertahun xjumpa hang. lagu mana la hang belajaq lani na? ma abah sihat?cu Da pun dah lama xbalik klate nuh..nanti kirim salam banyak2 na kat depa suma. bertambah hebat hang lani..cu Da doakan hang sentiasa berjaya walau duk mana sekali pun..insyaallah.

  6. salam…kak fa yang penting ada semangat untuk terus berjuang…InsyAllah klu ada rezeki kak fa bidng x kemanakan…kan…kan…saya pun ada cita2…matlamat…yg penting….usaha+tawakal=hasil….semoga berjaya…

  7. slm..bagus blog saudari. penulisan dan gaya bahasa tersendiri.tak ramai penulis boleh menulis seperti saudari. melihat pada semangat yg ada pada saudari, sy yakin saudari boleh mencapai apa yg saudari impikan. mungkin saudari pernah mengalami pengalaman yg membuatkan saudari begitu bersemangat..apa2 pun sebagai pembaca yg setia, sy akan sentiaa doakan kebahagiaan saudari dunia dan akhirat..amiiin 🙂

  8. salam sejahtera.. x update lgi ke crita terbaru? rindu plak nak tau prkembangan terbaru akak.mesti tngh busy skrng ni kann..smoga sem akhir ni membuahkn hasil dan natijah yg baik utk akak..selamat belajar dan selamat menempuh peperiksaan 🙂
    gambatee ne 😉

  9. salam..pehabaq miss? aduh..dah lma xmsuk blog miss. xupdate lg ke? mesti miss bizi neh..maklumlah dah nak abesh sem ni..hekhek. sy nk ucap mekasih bnyak2 sbb jdi teacher sy..bnyak yng sy belaja dri miss..mekasih bnyak2 yek..pasneh bole la ngajar math plak kan?hekhek.. 😀

  10. Assalamualaikum..
    first time baca blog ni dgn blog miss zinnirah yg satu lgi, ada rasa yg indah hadir dlm jiwa ni.
    thanks sebab menulis dgn sepenuh hati dan perasaan hingga sampai apa yg miss zinnirah tuliskan. apa yg miss sampaikan mmg melekat dlm jiwa saya.
    saya yakin miss akan menulis dgn lebih baik lagi walaupun mungkin ketiadaan masa.
    harapan saya smg miss sentiasa diberiNya kekuatan untk menulis. selamat berjuang!

  11. LELAKI YG HEBAT!!

    Seorang lelaki telah berumahtangga dengan seorang wanita solehah. Hasil
    dari perkahwinan ini pasangan tersebut telah dikurniakan beberapa orang
    anak lelaki dan perempuan. Kehidupan mereka sekeluarga sungguh bahagia dan
    sejahtera.

    Si isteri sewaktu hidupnya, adalah seoarang wanita yang beriman dan
    bertaqwa, berakhlak mulia dan rajin beribadah, dia juga adalah isteri yang
    setia dan taat kepada suaminya, seorang ibu yang penyayang dan sebaik-baik
    pendidik kepada anak-anak-anaknya.

    Rumah tangga yang indah ini kekal selama 22 tahun, sehinggalah si isteri
    meninggal dunia. Setelah jenazah si isteri diuruskan dengan sempurna,
    disolatkan dan dikebumikan, maka semua ahli-keluarga, saudara-mara dan
    kaum-kerabat berhimpun di rumah si suami untuk mengucapkan takziah.
    Kesemua yang berhimpun itu mahu mengucapkan kata-kata yang boleh
    meringankan dan mengurangkan rasa pilu dan kesedihan si suami kerana
    kehilangan isteri yang paling dikasihi dan dicintai.

    Namun demikian, sebelum sempat sesiapapun berkata-kata, si suami telah
    berkata: “Semoga tidak ada sesiapa pun dari kamu yang mengucapkan takziah
    kepadaku sebaliknya dengarlah kata-kataku ini.”

    Semua yang berhimpun terkejut dan terdiam dengan kata-kata si suami itu..

    Si suami meneruskan kata-katanya: “Demi Allah yang tiada Allah yang berhak
    disembah melainkan-Nya, sesungguhnya hari ini adalah hari yang paling
    bahagia dan gembira bagiku, lebih gembira dan bahagia dari malam pertamaku
    bersama isteriku itu.

    Maha Suci Allah, sesungguhnya isteriku itu adalah sebaik-baik wanita
    bagiku, kerana dia sentiasa mentaatiku, menguruskan diriku dan anak-anakku
    dengan sebaik-baiknya dan juga telah mendidik anak-anakku dengan sempurna.
    Aku sentiasa bercita-cita untuk membalas segala jasa-baik yang
    dilakukannya kepada diriku. Apabila ia meninggal dunia aku teringat sebuah
    hadith Nabi SAW.

    “Mana-mana wanita yang meninggal-dunia sedang suaminya redha kepadanya
    pasti akan masuk ke dalam Syurga.”

    Sebelum meletakkan jenazahnya di dalam lahad, aku telah meletakkan
    tanganku di kepalanya dan aku berkata: “Wahai Allah, Aku sesungguhnya
    redha kepadanya, maka redhailah dia.”
    Kulang-ulang kata-kataku itu, sehingga tenang dan puas hatiku.

    Ketahuilah sekalian, sesungguhnya aku, di saat ini amat berbahagia dan
    bergembira, tidak dapat kugambarkan kepada kalian betapa hebatnya
    kebahagian dan kegembiraan yang kurasakan ini.

    Maka barang siapa yang telah bercadang untuk mengucapkan takziah kepadaku
    atas kematian isteriku itu, maka janganlah kamu melakukannya. Sebaliknya
    ucapkanlah tahniah kepadaku, kerana isteri telah meninggal dunia dalam
    keadaan aku redha kepadanya.. Semoga Allah menerima isteriku dengan
    keredhaan-Nya. ”

    MasyaAllah.. .alangkah bahagianya mendapat keredhaan suami seperti ini.
    Adakah anda mampu lakukan seperti yang dilakukan sang isteri terhadap
    suaminya sehingga pemergiannya diredhai dan membahagiakan suaminya.

    • ishk3…memang hebat lelaki cam gini. harap2 bole jadi cmtu..

      psnn tuk kakak…
      cari suami yg baik cam kakak jge eh..sy doakan kakak dpt jodoh yg terbaik..ameenn 🙂
      kalo ade org tnya tntg kakak…ape sy nak jwab eh?hmmm…

      • insyaAllah..doakn akk dprtemukan jdoh yg baik..
        tpi akk bknla baik sgt pun..cuma berusaha nak jdi baik 🙂
        ermm…klu ade org tny psl akk, wat dunno je.. 😀

  12. kak…ade org kirim salam..wajib jawab tau! 😀
    ishhhx4…xupdate lg?ble mau updte ni kak…rindu nak tau prkembangan trbru akak. bila agknye sy bole jmpe akak ni ehhhh…nak sgt3 jmpe akak…hrp sgt2 dpt jmpe akak… 🙂

  13. assalamualaikum cik ah….
    zaifah teruja la tgk blog cik ah nie..
    bagusnya..yokatta..cik ah teruskan usaha murni cik ah nie..cik ah,berilah sedikit motivasi pada zaifah..smoga ALLAH kekalkan kita dalam kebaikan..amin..

  14. Sanatul Hilwah ya ukhti…
    mg dikau sntiasa dlm rahmat dan kasih sayangNYA..
    dan tabah harungi sgla dugaan dan mehnah driNYA.. 😉

  15. selamat hari lahir yg ke 22 shbtku tercinta…
    mg dipanjangkan umo…murah rezki..
    dpt suami soleh nti..
    jgn putus asa dgn rahmatNya…bykkan berdoa ya 🙂
    nak konvo nti bgtau deh…

  16. salam kakak..hepy besday utk kakak yg ke 22..dh mningkat umur kakak…bila nak kahwin?? xsabo nak mam nasi minyak kakak..huhu
    kakak jgn sedih2 lgi yek…sy doakan kakak bahagia dunia akhirat…amiiinnn 😉 🙂
    kalo kakak blek klate…bule celebrate kat kfc ke,mcd ke..hekhek (gura jah)

  17. hepi bufday yg ke 22 kak..smga pnjg umur, murah rejki..smga akak tabah dlm mnghadapi mehnah duniawi..caaayunk akak!! :-*
    nak konvo nnti bgth sy ek…nk p tgk akak konvo..mst besh!

  18. selamat ulang tahun kelahiran buat miss yg ke 22thn..may Allah bless u dan dipanjangkn usia.
    moga mndapat jodoh yg soleh dan baik akhlaknya..amin..
    smoga kematangan usia miss bisa menguatkan semangat miss utk hadapi stp dugaan-Nya.,.insya-Allah

  19. Eid Milad Saed ya ukhti Zinnirah..
    moga dipanjangkan umur dan usia, dimurahkan rezeki dan dip’mudahkan segala urusan..
    kuatkan hatimu utk tempuhi mehnah ini..
    ana sentiasa support enti..banyakkan b’sbr dan ikhlas menerima ujian tersebut.
    ingatlah…cinta Allah yg utama! b’syukurlah di atas cinta yg dikurniakan olehNya..mgkin cinta ini yg enti cari2 selama ini…insyaAllah moga diberkati..pohon padaNya, jangan pernah putus utk memohon drNya..smoga ada barakahNya nanti..

  20. camat ari lahir kak nikFa…mg dpanjangkn umor, murah rezeki dan mg dbrikn yg trbaik olehNya utk akk di dunia dan akhirat..insyaallah. nak hdiah x?? he9…blik klate dlu bru dpt hdiah..kuikui..
    pape pun hrp akk tabah yek..ujian tu sbnrnya dpt mnguatkn lg hti akk…brtuah sgguh jejaka tu..mg hrpn akk trcapai hendaknya..amiiiiiinnnnnn!

  21. hehe…tabik spring la ngan akak…
    saye kagum ngan akak…walaupon bukan dlm course islam tapi still pakai 2dung labuh…doakan la saye pon camtu…tahniah la for this web site..hebat la akak ni…emm…tu je la kot..anyway…terus kan berdakwah n berusahalah utk capai keredhaanNya…just kate2 tuk renungan..’beramallah utk dunia seolah2 kamu akan idup selame2nyer n beramallah utk akhirat seolah2 kamu akan mati pada esok hari..wassalam

  22. salam alaik..bagus artikel ustazh..tapi tak pernah kenal pun ustazah duk kat mana..ana orang kg laut jugak ..perumahan kg berlian kat kg kok pasir ..skrang blaja kat kusza tahun akhir..doakan ana berjaya… ana amk kos pengurusan..

    • wslm ciklah…kakngah sht 🙂 da rindu kat mesia?sabar ye sayang…berjuang smpai abis-abisan, dah najah nt balik…dun wory..family kt mesia sume ok 🙂

  23. Allahu Akbar!!
    moga anti terus istiqamah. dah lama x jumpa anti, kalau anti dpt join team ana seronok rasanya. tapi Dia dah tentukan yg terbaik utk anti. moga anti tabah dan kuat utk teruskan perjuangan anti. insyaallah semuanya akan baik 🙂

    • sykran akhi ziyad krn memahami situasi ana skrg. ana doakan team akhi success sokmo.

      ~xmudah utk berjaya tp amat mudah utk gagal~

      doakan ana ye..moga diberi seluas2 rahmat dan kjyaan utk ana.

  24. aminn ya Allah ya Mujib. Ana doakan anti najah dunia akhirat. para sahabat team ana sampaikan salam rindu buat anti. InsyaAllah ada rezeki dan masih diberi peluang kita akan bertemu satu hari nnti

  25. kakngah,abe wat blog jugak ko?hehe…semo adoo blog….ermm….mintak wat blog jugak nak tak..hehe….nanti.bulih ma wat puisi utk anak2 ma…hehe..btol x kakngah?kakngah tau x skang ni masuk musim sejuk…angin kire nak kuat dah….biru plak la kaki ni…

  26. Saya masih belajar dari Anda , sementara aku sedang mencoba untuk mencapai tujuan saya . Aku benar-benar mencintai segala sesuatu bacaan yang tertulis di site.Keep Anda cerita mendatang . Aku menyukainya ! semoga sukses

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s